Algemeen Beschouwd: VOOR, KRITISCH, TEGEN
Op 30 juni 2020 heeft Lagere Lasten Burger bij de kaderbrief 2021-2025 aangegeven waar de partij, voor, tegen of kritisch: kritisch is nog geen uitspraak over voor of tegen maar dit zijn zaken welke in de toekomst aandacht nodig hebben, om de goede uitkomsten te hebben. Je kunt hier nog geen uitspraak doen over voor of tegen.
Hieronder staat waarom wij voor, tegen of kritisch zijn
Voor:
Wij willen graag een gesprek met gehele algemene bestuur over de financiën omdat ook in toekomst het waterschap betaalbaar willen houden
Wij zijn voor een deelname in een provinciale grondbank omdat het mogelijk maakt diverse projecten binnen het waterschap
Wij zijn voor vloeiweiden in de zuid-oosthoek van fryslân omdat hiermee de waterwinning, natuur en boeren water kunnen suppleren bij watertekort.
Wij zijn voor total cost by ownership omdat dan alle kosten in kaart komen bij investeringen
Wij zijn voor de aanpak veenweide omdat het nodig is nu wat voor het veen te doen maar wel met een snelheid en duidelijkheid van de verschillende gremia en beslissingen zoals er zijn in bof, taskforce, innovatieteam projectteams
Vispassages onderhoud en monitoring nu op orde voor
Hoger peil als het kan 60 cm ,niet alleen in veenweide
Werk voor anderen oppassen dat wij blijven bij kerntaken
Tarieven: exogene oorzaken zijn uitzondering, maar streven naar 2% zonder bobbel in 2023
Personeelsomvang ook bespreekbaar graag onafhankelijk oordeel :
Financiele rapportage kwaliteitsslag maken omdat het wetterskip dan beter bestuurd wordt
Krw doel zien te behalen in 2027; geen grote problemen wel graag een actualisatie van wat technisch haalbaar en financieel betaalbaar is.
Geborgde zetels afschaffen: bij een volksvertegenwoordiging in een waterschap horen vrije verkiezingen voor burgers en geen benoemingen door een deel van de bevolking of afgeleide organisaties (LTO, KvK)
Zetelaantal hoeft geen 25 te zijn, 17 gekozenden is ook genoeg.
Coalitieakkoord 100% achter uitvoering is nog haalbaar
Deelsystemen : Waterberging in deelsystemen kan door een betere sponswerking van de bodem, en niet door aankopen van dure landbouw of natuurgrond.
Discrepantie aktief lager proberen te brengen, zodat.iedereen die gebruik maakt van de zuivering ook betaalt.
Duurzaamheid, maar ook duurzaamheidsplannen moeten ook een goede financiële grondslag hebben.
Natuurgebieden beter toezicht om kwaliteit ook van de wateropslag te verbeteren.
IJssel waterverdeling voor de Ijssel een vaste waarde in lente en de zomer, de rest in de waal
Kritisch
Wij zijn kritisch over het nieuwe belastingstelsel omdat het veel oude wijn in nieuwe zakken, ingewikkeld stelsel wordt een nog ingewikkelder stelsel burgers betalen dubbel en teveel.
Lagere lasten burger is kritsch op het noordelijk beslastingkantoor omdat de helft van de problemen is opgelost, voor de andere helft vinger aan de pols
Slibverwerking voorstellen: nu de oorspronkelijke voorstellen moeilijk worden, de markt sterk in beweging is, willen wij eerst weten wat kan, en dan een goede oplossing kiezen zien
Primaire keringen zou in 2019 klaar, nu in 2021 niet weer uitstel
Foutaansluitingen aktief aansporen gemeenten; volgens rioned is mogelijk 2-10% fout aangesloten in het verbeterd gescheiden stelsel, bij vrijstaande woningen meer dan bij woonblokken. Wetterskip fryslân moet opsporen en gemeenten aanspreken
Riooloverstorten moet anders; in Fryslân is de capaciteit van bergbezinkbakken te klein. Daardoor veel water uit de riolen op het opppervlaktewater. Actief opsporen door wf en gemeenten aanspreken

Tegen
1,5 mton CO2 alleen op veenweide afwentelen. Een deel van de co2 reductie moet de opdracht van geheel fryslân zijn. Wij zijn erop tegen dat Veenweide opdraait voor het geheel van de CO2-reductie.
Natuurvriendelijke oevers zijn geen ecologische succesfactor voor het behalen van schoon water.
Onjuiste objectafbakening:bij de gemeenten moet goed worden gekeken of het gronden onder de woz vallen. Anders krijgt het wetterskip minder belasting te heffen in ongebouwd.