 |  |
Herstructurering belastingen waterschappen moet anders Na drie mislukkingen mag een nieuwe werkgroep bij de waterschappen aan de slag om de waterschapsbelasting te hervormen. Het huidige belastingsysteem voor waterschappen is onduidelijk voor de burger. Er wordt twee keer geheven voor één product, er zijn onderlinge verrekeningen en verdelingen, het is niet uit te leggen en het systeem loopt tegen grenzen aan. Tijd om de kluwen te ontwarren en hierbij een voorstel voor een aantal maatregelen. Breng 100% kosten HWBP in rekening bij waterschappen. Nu is de verdeling Rijk 50%, gezamenlijke waterschappen 40% en eigen waterschap 10%. Schaf de 10% regeling HWBP af Breng voor de kosten HWBP de verdeling over de waterschappen op de totale WOZ-waarden in de afzonderlijke gebieden. Schaf het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting af. Dit staat los van de hypotheeklastenaftrek. Watersysteembeheer wordt gesplitst in waterveiligheid ( waaronder Hoogwater beschermingsprogramma: HWBP) en waterafvoer. Waterveiligheid wordt in rekening gebracht via een omslag WOZ – waarde, en waterafvoer via de m2 en hectares. Schaf in het watersysteembeheer de heffing voor ingezetenen af. Combineer de rioolheffing van gemeenten en zuiveringsheffing tot één heffing Gevolgen van dit alles in een eindsituatie. Het is duidelijk waar de verantwoordelijkheden voor de waterveiligheid en waterafvoer liggen: primair bij de waterschappen en door toezicht bij het Rijk. Financieel wordt deze verantwoordelijkheid nu gevolgd. De 10% regeling drukt zwaar op het gebied waar de herstelwerkzaamheden plaats vinden. Door alles in een landelijk verdeling onder te brengen voorkom je dat. Het deel HWBP binnen de waterveiligheid wordt door het gehele land opgebracht. Eigenlijk is dan nu ook al zo voor 90%. Nederland is vrijwel het enige land dat een eigenwoningforfait heeft. In de loop der jaren is het percentage al gedaald naar nu 0,6% van de waarde. Je kunt overwegen voor dure woningen ( nu boven € 1.090.000) het eigenwoningforfait te handhaven. Waterschappen kunnen in de nieuwe situatie goed hun kosten verklaren. Voor het watersysteem twee posten: waterafvoer en waterveiligheid. De kosten worden duidelijk en rechtvaardig verdeeld via twee grondslagen: WOZ waarden en oppervlakten. Iedereen doet mee ook natuurgebieden, wegen en spoorwegen. Dubbeling van belastingbetaling wordt uit het systeem gehaald. Nu betaalt een burger twee keer: via de heffing ingezetenen en heffing woningeigenaren. Voor de huurders geldt dat ook: men betaalt rechtstreeks en via de huur aan de eigenaar en die berekent de lasten door. Een woningeigenaar heeft twee regels op zijn biljet staan. Een heffing voor het huishoudelijk afvalwater. Wie het int en aan een ander doorbetaalt moeten de bestuursorganen maar uitmaken. Het is te berekenen dat er grote verschuivingen plaats vinden tussen categorieën ( huurders, woningeigenaren, landbouw en natuur), maar ook in de categorieën ( flatbewoners versus laagbouw). Maar is het huidig systeem zo goed? Het grote voordeel is duidelijkheid en acceptatie. Sjerp de Jong, AB-lid Wetterskip Fryslân  
Waterveiligheid versus waterafvoer
|
 |
 |