 |  |
Centrale As Smerige As De weg van Drachten naar Dokkum, bekend als centrale as, is een smerige as gebleken. Uit de staalsintels die de ondergrond vormen in de weg geven bevaarlijke stoffen af naar het grondwater en het oppervlaktewater. Sjerp de Jong stelde vragen in de rondvraag op 28 september 2021 tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur. De vragen waren: 1. Hoe en wanneer werd het Wetterskip geïnformeerd door de provincie over lekkage en verontreiniging? 2. Waarom is niet direct gemeten over de hoeveel water en hoeveel verontreiniging? 3. Wanneer en hoe is het DB door de provincie bestuurlijk op de hoogte gesteld? 4. In welke mate kan de verontreiniging door een RWZi te niet worden gedaan? 5. Als bij een bedrijf verontreiniging wordt geconstateerd dat wordt door het Wetterskip actie ondernomen en schermen geplaatst en in de publiciteit gezet. Waarom is dit bij de provincie niet gebeurd? Heeft de provincie om geheimhouding verzocht en wie heeft dat bij WF ingewilligd? 6. Is het wetterskip ook betrokken bij de verontreiniging door mogelijke andere weggesdeelten in de provincie?
Otto van der Galiën gaf namens Dagelijks Bestuur antwoord: De provincie wordt net zo behandeld als een bedrijf. De provincie heeft niet gevraagd om geheimhouding. Het wetterskip weet al 5 jaar dat er lekkage is. Het wetterskip kan heel goed de verontreiniging behandelen omdat de hoeveelheid niet te veel is. Het was in De Falom 3 m3 per dag maar is inmiddels 3 m3 per week. Verontreinigde stoffen horen in het water . De provincie is verantwoordelijk. Er is verschil tussen de verontreiniging in Dokkum en de verontreiniging in De Falom. In Dokkum ging het via het riool, en na een periode is de verontreiniging in De Falom per as naar de RWZI vervoerd. Aanvullend vertelde Van der Galiën dat op andere plaatsen er goed wordt gekeken naar direct oplossingen. 
Dagelijks bestuurder Otto van der Galiën
|
 |
 |